MIN HIJAB

Det har varit mycket snack och diskussioner om vad hijab är och hur man måste bära den och vad som är rätt och fel i det så nu är det dags att skriva ett inlägg om det och även diskutera om det här på bloggen.

Hijab handlar inte bara om att täcka håret som många människor tror. Hijab handlar dels om att man ska inte visa kroppen för att dra till sig uppmärksamhet och dels handlar det om hur en tjej ska bete sig. Jag går inte runt på gatan och blinkar åt män och skrattar hysteriskt för att få uppmärksamhet utan jag beter mig på ett visst sätt när jag bär min slöja. Slöjan ger kvinnan styrka och trygghet för den kvinna som bär den och tycker om att bära slöjan och känner sig trygg med den. Jag själv har haft på mig slöja sedan vi slutet av 8- års åldern och känner mig trygg och ursäkta mig men nu när jag tänker efter om jag skulle gå runt utan sjal känner jag mig naken den ger mig styrka. Eftersom att jag är ung tjej och inte har provat arbetslivet så vet jag inte hur det är där men förutom att jag har hört så dumma frågor förr när jag gick i grundskolan alltså när jag var som yngst att om jag duschar med slöjan? om jag täcker mig för min pappa? Alltså kom igen slöjan är inte hemsk på något sätt och de inte heller så att jag täcker mig från min egen PAPPA  utan man ska täcka sig från främmande män för att inte dra åt sig uppmärksamhet inte ska man väl täcka sig från sin pappa , farbror, morbror o.s.v.

Argumentet ”Profetens fru gick klädd i burka då borde alla muslimska kvinnor göra det” håller jag inte med om när man bor i ett land som inte är muslimskt som t.ex då Sverige. .Det är SVÅRARE för oss muslimska tjejer/kvinnor att bära slöja här i Sverige än när det är i exempelvis ett muslimskt land som t.ex Iran. Men det är våran prövning att hitta den rätta balansen, att anpassa sig till omgivningen samtidigt som man bär sin slöja.

Om vi jämför hur jag går klädd en varm sommardag i Sverige med hur en ickemuslim tjej går klädd så är ju skillnaden väldigt stor ,är inte det sant?Shorts och linne är trots allt en stor skillnad jämfört med en tjej som bär en maxiklänning och en kofta plus en slöja och täcker precis allt förutom händer och ansikte. MEN om jag skulle gå klädd likadant i tex Iran så kanske jag hade fått mer uppmärksamhet än hur iraniekvinnorna klär sig. Det finns olika perspektiv av det hela!  Jag ska inte anpassa min klädsel till  Irans kvinnor när jag lever i Sverige. Men det är precis vad jag måste göra att anpassa mig till omgivningen där jag lever i samtidigt som jag bär min slöja.

Idag här i Sverige har det blivit alltmer vanligare att se kvinnor som bär slöja och även jobba så vi kvinnor som bär slöja har blivit mer aktiva i det svenska samhället och även nu utveckla mycket i det svenska samhället samtidigt som vi bär slöja och som sagt så handlar inte slöja enbart om att täcka huvudet och kroppen utan det handlar om mycket annat. I Sverige är det ju skrämmande för människor här att se kvinnor med burka som även täcker händer och ansiktet men vem vet kanske i framtiden så blir det lite mer vanligt att kvinnor bär burka i Sverige som nu när det är vanligt att det finns mycket kvinnor som bär slöja här.

Min religion och min GUD säger att jag ska bära slöjan och täcka mig så jag gör det med STOLTHET. 

Min slöja är som en krona på huvudet , jag bär den med stolthet och INGEN ska behöva döma mig eller någon kvinna med slöja.

Jag hoppas att ni delar med er av vad ni tycker om det jag har skrivit och av era egna perspektiv i kommentarsfältet nedanför.

Önskar er allt gott.

sunset-174279_640

4 reaktioner på ”MIN HIJAB

  1. Salam aleikum. Inte bara profetens fru hade niqab, utan alla hand fruar och alla sahabas fruar när en viss aya från koranen kom ner för det finns hadither att aisha r.a sa att just då tog alla troende kvinnorna och täckte sina ansikter. Vissa lärda säger täcka ansiktet är obligatoriskt och andra att det är rekomenderat. Att man ska ha niqab bara för man bor i islamiskt land och inte annars har med iman att göra. Utomlands är det mkt lättare att ha det än i sverige där man blir öppet förolämpad, attackerad m.m.. själv tillhör jag de muslimer som tycker den är obligatorisk och det är darför jag stolt har den. Har profetens fruar som mina islamiska förebilder hamdolillah

    Gilla

    1. Alhamdullah. Den marjaa jag följer i shiaislamen säger att det är inte obligatoriskt att bära niqab men man ska inte heller ha byxor, sminka sig värst och försöka väcka uppmärksamhet. Jag täcker mig som det ska har inte tajta kläder jag har alltid kjolar på mig och jag hoppas att gud yetqabal från mig och Må Gud vägleda oss alla . Fortsätt med det syster och du ska vara stolt wa alhamdulla! Och jag hoppas också att du inte missförstod mig eller missförstår mig. Kul att du kommenterade de väldigt intressant och trevligt när ni läsare delar med er jag hoppas att du fortsätter att läsa min blogg och kommenterar och även sprida den om du tyckte om den såklart är det något du undrar över så är det bara att ställa.
      Önskar dig all gott, ha det fint.

      Gilla

  2. Jag har själv hijab och är stolt över det!👑
    Det känns så mäktigt att ta på sig den.👑👑👑
    Det är en så skön känsla att bära hijab och det är så bekvämt och dessutom jättefint .
    Jag ska bära hijab livet ut Insh’Allah och önskar att inga tjejer/kvinnor behöver ta av sig hijab .
    Önskar dig all lycka i framtiden Fatima♡

    Gilla

    1. Alhamdullah du ska fortsätta vara stolt:) Visst hijab är inte ensast ett tygstycke de är mer och större än så. Tack så mycket Meryom jag önskar dig all lycka med ❤️.// Fatima H.

      Gilla

Kommentera

