POTATISGRATÄNG

IMG_3092
Recept nedanför 🙂

IMG_3093 IMG_3095Idag var det jag som gjorde lunchen hemma så det blev potatisgratäng med makaroner och det var en god kombination faktiskt. Vi hade inte matlagningsgrädde hemma så jag gjorde potatisgratängen med mjölk och receptet kommer från ICA dock gjorde jag en lök istället för 2 och det smakade gott och  jag gjorde inte 1 kg potatis utan jag bara körde på hur mycket skulle räcka för oss fastän vi fick i oss mycket så blev det dessutom ändå över 😦 och lite hackad vitlök lade jag över. Jag skivade löken och potatisen med en easy dicer enkel att använda och dessutom går det snabbare.

Receptet:

  • 1 kg potatis (Jag skalade potatisar efter hur mycket vi skulle äta så man behöver inte ha 1 kg potatis)
  • 1 gul lök
  • Salt 
  • Svartpeppar
  • 3 dl grädde (eller mjölk)
  • Ost (Hushållsost)

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Skala och skiva potatisen. Skala och skiva löken.
  3. Varva skivorna i en lätt smord ugnssäker form. Krydda med salt och peppar och blanda ihop potatisarna så kryddorna blandas ihop krydda efter ögonmått.
  4. Häll på mjölk eller grädde strö över med ost. Sätt in formen i ugnen tills potatisen mjuknat och potatisgratängen fått färg och blivit lite krispig.
Kommentera

