KANELBULLAR

IMG_7578 IMG_7582 IMG_7575 IMG_7573Hoppsan, har inte skrivit någon på 6 dagar nästan 1 vecka?!! Men jag har haft 3 prov och uppsater att skriva sedan har jag varit upptagen med familjen. Men men, det var ett tag sedan jag bakade så igår bakade jag kanelbullar. Är inte så jättenära vän med kanelbullar fast detta recept var ju väldigt bra och gott med kaffe eller te. 

Ingredienser:

  • 1 paket torrjäst (motsvarar 1 färsk jäst)
  • 75 g smör
  • 6 msk socker
  • 1,5 krm salt
  • 12 dl mjöl
  • 4,5 dl mjölk

Fyllning: 

  • Smör
  • Kanel
  • Socker
  • Vanilj

Pensling: 

  • Ägg
  • Pärlsocker

Gör såhär :

Smält smöret, värm upp mjölken och bland ihop mjölk,socker,salt och jästen. Därefter häller du i mjölet och smöret jag blandade allt i en matberedare. Låt den jäsa i ca 30-40 min. 

Sedan kan du själv bestämma hur du gör bullarna finns massa videos på Youtube att få inspiration av. Men det vanligaste sättet är att kavla ut degen sedan smöra den och strö över med socker, kanel och vanilj. Därefter rullar du den och skär de i bitar och lägger de på en plåt eller i bullformar. Pensla med ett ägg och strö över med pärlsocker. Lägg in i ugnen i 200°C ,ta ut dem när de fått en gyllenbrun färg, jag följer alltid min egna tid och inte receptets det känns bättre för att när jag följer receptets så brukar de vara brända eller inte klara än. Njut!

Kommentera

