BUTTERKAKA

IMG_8220 IMG_8209IMG_8204bDet här receptet skulle kommit upp för cirkus en vecka tillbaka men aja nu får det bli så. Jag provade jag att göra butterkaka, första gången hade jag den inne i ugnen för länge så den blev lite för brun haha fast andra gången såg den lite bättre ut dock fotade jag inte. Jag serverade min med nutella, ärligt talat är det den bästa kombinationen, dunder gott!

Receptet jag använde mig utav kommer från Zeinaskitchen, dock så ser hennes ut mer gulaktig än min det är för att jag använde mig av ICA´s klassiska vaniljsås som är väldig ljus och Zeina använde sig av Marsans vaniljsås som är väldig gulaktig. Provade även att skära i små delar och lägga i bullformar de blev super! När man ska göra fyllningen som då är vaniljsåsen så tycker jag att man kan följa det som oftast står på själva paketet men skriver här ändå hur mycket det brukar att vara.

Ingredienser:

Degen:

  • 1 påse saffran (0,5 g)
  • 75 g smör
  • 2,5 dl mjölk
  • 1 tsk mortlade kardemummakärnor
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 25 g färsk jäst eller 2 tsk torrjäst
  • 0,5 dl strösocker
  • 0,5 tsk salt
  • 7 dl vetemjöl

Fyllning:

  • 10 msk pulver av vaniljsås eller marsans
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 4 dl mjölk

Garnering:

Det väljer du själv, t.ex mandel, pistagenötter, pärlsocker.

Glasyr:
1 dl florsocker
Ca 1 tsk vatten

Gör såhär:
Lös upp saffranet i 2 msk kokhett vatten och ställ åt sidan. Värm mjölken och lägg i smöret, smöret behöver smälta helt, du kan röra med sked. När mjölken är ljummen, så lägger du i jästen och rör om. Blanda saffranet, salt, kardemumma, vaniljsocker och socker med mjölken, rör om. Tillsätt sedan mjöl och knåda degen väl en bra stund tills den blir smidig. Du kan köra med bakmaskin, för hand eller med matberedare som jag gör. Täck sedan bunken med en bakduk och låt jäsa cirkus 1 timme i rumstemperatur, jag lät den jäsa i 45 minuter det funkar bra det också.

När du gör vaniljsåsen så häller du mjölken i en skål och så häller du i 1 matsked pulver, vispar, 1 matsked, vispar osv. Låt sedan stå i kylen under tiden degen jäser. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en springform med avtagbar kant och smörj kanterna med smör. Ställ åt sidan.

Häll ut degen på mjölat bakbord, kavla ut så den blir rektangulär.Bred på 3/4 av vaniljkrämen spara resten till garnering. Rulla degen från långsidan. Skär ut ca 12 st bullar och lägg i formen. Klicka på resterande vaniljkräm och strö på önskad garnering. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 30-40 min.

Värm ugnen till 200°. Baka mitt i ugnen i ca 30-35 min. Ta ut och låt kallna helt. Blanda florsocker och vatten tills du får en tjock och glasyr, ringla över den kalla kakan med en sked. Låt glasyren stelna och servera kakan. Vill du frysa in kakan kan du görs det innan du ringlar över glasyren. Njut!

Jag ändrade lite i beskrivningen så den blir lite mer lättläst annars hittar ni den ”originala” receptet HÄR.

Kommentera

